Brojač posjeta  

14919036
Danas
Juče
Ove sedmice
Prošle sedmice
Ovaj mjesec
Prošli mjesec
Ukupno
4797
2596
8627
14686654
40695
127288
14919036
Vaš ip 18.206.194.210
Tačno vrijeme: 2019-11-13 19:31:45
   

Šatorsko uveseljavanje birača, garnirano čorbom i pečenjem, u RS se nametnulo kao glavni recept za dobijanje glasačke podrške, pa su i opozicione partije, omamljene uspešnom formulom SNSD-a, pribegle tom konceptu. Sudeći prema onom što su izvukle iz svog arsenala, partije su potpuno zanemarile snagu političkog marketinga, zbog čega su građani bombardovani bezidejnim sloganima, otrcanim porukama i bilbordima sa kojih im se smeše stare, dobro poznate face „ispeglane“ u fotošopu i dovedene do karikaturalnosti.

Ovo ocenu marketinški stručnjaci zasnivaju na dosadašnjoj ponudi učesnika lokalnih izbora, koja se, prema njihovom uverenju, neće menjati sve do kraja kampanje. PR eksperti tvrde da je sve što su do sada videli i čuli reciklaža i kopiranje trendova iz ranijih kampanja - počev od slogana, plakata, izgleda kandidata na bilbordima, njihovog držanja do izraza lica političara koji su, zahvaljujući fotošopu, „sve mlađi kako vreme odmiče". Sagovornici Pressa RS tvrde da se razlog ovakve bezidejnosti krije u potcenjivanju birača, jer je to navika koju ovdašnji političari ne žele da iskorene.

Direktor agencije „Prajm komjunikejšens" Dragan Močević kaže za Press RS da su se stranke uglavnom orijentisale na reciklažu vizuelnog identiteta iz prethodnih kampanja.

- Gledano pojedinačno, SNSD-ova kampanja jeste najprepoznatljivija, ali taj vizuelni identitet oni koriste već šest godina i donosi im rezultate. Ostale stranke nisu uspele da osmisle kreativnu kampanju. Generalno gledano, plakati i slogani ove godine su lošiji nego u kampanjama 2008. i 2010. godine. Posebno je šokantno pojavljivanje nekih stranačkih lidera na plakatima i predizbornim spotovima, a da oni uopšte nisu kandidati, kao što je to slučaj sa liderom PDP-a Mladenom Ivanićem. Takvo ponašanje govori o bezidejnosti opozicije - ocenjuje Močević.

„Plavi autobus" i plave kabanice

Pokušavajući da unesu zrnce kreativnosti, neke partije posežu za nekim, na našim prostorima manje zastupljenim modelima kampanje. Tako u Federaciji pažnju posebno privlači „plavi autobus" Narodne stranke „Radom za boljitak", kojim aktivisti ove stranke obilaze BiH. Reč je o autobusu poluotvorenog tipa koji privlači pažnju građana u sredinama gde se pojavi. Ovaj projekat, međutim, u poslednja tri dana zapao je u velike probleme. Počela je da pada kiša, pa se članovi NSRzB-a vozikaju u posebno pripremljenim plavim kabanicama.

Na konstataciju da se i Milorad Dodik pojavljuje na plakatima SNSD-a iako ni on nije kandidat, Močević kaže da je reč o receptu koji ta stranka primenjuje još od 2007. godine i tadašnjih vanrednih predsedničkih izbora.
- Oni su tada za kandidata izvukli anonimusa Rajka Kuzmanovića i bilo je nužno da Dodik bude na plakatima da bi birači mogli da shvate o čijem kandidatu je reč. Taj recept SNSD je primenio i na lokalnim izborima 2008. godine. Međutim, danas Ivanić i cela opozicija kopiraju SNSD, ne samo u tom smislu, već i po pitanju organizacije zabave pod šatorima, kao i serviranja čorbe i pečenja posetiocima predizbornih skupova - uzvraća Močević.
On dodaje da ni u jednom delu RS nije primetio kreativan plakat ili slogan. Močević tvrdi da su prilikom kreiranja slogana partije povlačile pogrešne poteze.
- Slogani se prave iz poruka, a poruke dolaze iz programa. A ovi kandidati su, izgleda, prvo pravili slogane, i to svako na način koji njemu odgovara. Na nekim bilbordima video sam i po tri slogana, što je previše. Naravno, nije lako izmisliti slogan koji do sada nije korišćen, ali nije normalno ni da se sve svede na reciklažu i kopiranje - zaključuje Močević.

Popularni banjalučki glumac Aleksandar Stojković Piksi kaže da ispred predizbornih plakata prolazi kao pored „turskog groblja". On ističe da ne zna šta mu je gore - isprani predizborni slogani ili još „ispranije face koje se uporno vrte na svakim izborima".

- Okrećem glavu da ne gledam u stupidne plakate sa kojih mi se keze stalno iste face. Dovoljno je samo da im vidimo lica, pa da znamo šta nas čeka. Molim boga da sva frka oko izbora što pre prođe i zahvalan sam mu što kampanja traje samo mesec dana. Da je duže, ne bih izdržao. Svaki pogled na ta popeglana lica sa plakata i činjenica da su svi oni već nekoliko puta pokazali svoje umeće vladanja trebalo bi da nam je dovoljan pokazatelj naše budućnosti. Slogani su još gori, bezvezni i neinventivni - zaključuje Piksi.

Dizajner i modni kritičar Emerik Gudelj tvrdi da su slogani otrcani, ali da je još gore doterivanje izgleda kandidata u fotošopu, što ocenjuje kao klasičan vizuelni promašaj.
- Ova kampanja mi daleko više liči na najavu 3D crtanih filmova u domaćim bioskopima nego na ozbiljnu predizbornu priču. Smrkne mi se kada im vidim te popeglane kapilare, zarumenjene obraze i crvene restoranske noseve, a znam kako izgledaju u pravom svetlu. Izgleda da su za ovu kampanju stranke kandidovale modne fotografe, a da su se oni malo zaneli u fotošopiranju i ulepšavanju njihovih kandidata. Zaboravili su da im na slikama nisu manekenke nego političari - kaže Gudelj.
Kada su u pitanju slogani i poruke sa bilborda i plakata, Gudelj smatra da se biračko telo potcenjuje i da mu se podvaljuju stare kreacije.
- Nijedna stranka se nije potrudila da osmisli slogan koji zvuči suvislo. Očigledno je da su sve stavljali u vizuelni kontekst sa naglaskom na perfektan izgled kandidata, dok je slogan postao sporedna stvar. Čak ni to nisu bili sposobni dobro da urade, pa nam predizborna kampanja već sada liči na jedan loše našminkan cirkus - tvrdi Gudelj.

Šta su slogani vodećih stranaka za lokalne izbore


Puna usta Srpske i naroda

- SNSD - Srpska, kuća do kuće
- SDS - Jake opštine, jača Srpska
- PDP - Sve za Srpsku
- DNS - Reč je reč - provereno
- SP - Vredni ljudi, dobre ideje
- DP - Pozitivna Srpska
- NDS - Da bude naroda

Žarko Marković/Andrijana Pisarević

   
© Masterfromf

Uloguj se - Registruj se

Ako niste registrovani izaberite opciju napravi nalog.